Mijnbouwbedrijven zijn op zoek naar de volgende ‘gouden’ ontdekking. Uit een analyse van Bloomberg blijkt dat de mijnbouwsector gezamenlijk dit jaar 11 miljard dollar uitgeeft aan exploratie van nieuwe mijnen. In 2016 werd nog een dieptepunt bereikt toen er ‘slechts’ 9 miljard dollar werd uitgegeven naar de zoektocht naar nieuwe mijnen met weinig succes.
Zo is Rio Tinto Group in de Australische Great Sandy Desert op zoek naar koper en goud, terwijl Anglo American Plc een gebied van 19.000 vierkante kilometer doorzoekt in Brazilië op zoek naar nieuwe bronnen. Beide bedrijven maken onderdeel uit van enkele mijnbouw reuzen die verschillende exploratie projecten in de pijpleiding hebben wegens een gebrek aan nieuwe vondsten in de afgelopen jaren.
Newcrest Mining, een van de grootste goudproducten van Australië, heeft zich samen met koperproducent Fortescue Metals Group Ltd, aangemeld bij Rio Tinto Group in de zoektocht naar onontgonnen goud en koper in de Australische regio. Het gebied is volgens Lynda Burnett, managen director van Sipa Resources, “bijna onaangetast”. Sipa Resources zoekt tevens in hetzelfde gebied naast Rio Tinto Group naar ontgonnen (edel)metalen.
Samenwerking
De recente opleving in exploraties zorgt ook voor een heropleving van samenwerkingen tussen zwaargewichten in de sector en gespecialiseerde bedrijven. Een strategie die tijdens het begin van het decennium stokte na de wereldwijde crisis. Een bijkomend voordeel bij samenwerkingen is dat de kosten die mijnbouwbedrijven maken voor exploraties kunnen worden verdeeld over verschillende bedrijven. De aanpak zorgt voor kostenefficiëntie in een markt die het moeilijk heeft sinds de prijsdaling van verschillende grondstoffen.